Saturday 27 September 2014

Life in KMPh_part II

Bismillahirrahmanirrahim.
wow!now I've done something across the limit.. I left this blog for more than a year which I last posted something in last June and we're already in September in 2014.Holla!!It's my first entry for this year and I hope it won't be the last.
Right.
My very last post was about a whole week I spent on Matriculation program which is just the orientation week.and I won't let the last entry left alone with the 'PART 1' thing.and guess what?I'm gonna continue with the next part (tengok la larat ke tak empunya blog ni) and I really hope that it'll help those who were anxious about how was my life I spent for a year there..and you'll be guided along by topics :D enjoy!

LECTURE,
So,dah terang lagi nyata aku akan perjelaskan tentang kuliah,kelas,dan para pensyarah : )
Sebelum menjejakkan kaki ke alam Matrik ni,ada la suara2 jahat berbisik-bisik kat telinga aku dan parents aku..hmm,contohnya :

[Kes 1]
Jiran 1 : Betul ke kakak nak pergi matrik ni..susah tahu! (jiran aku cakap macam bagi PM's speech)
Aku :    Hmm..rasanya confirm lah,dah prepare semua dah (aku yang berfikiran positif)
Jiran 1 : Anak makcik ni dulu, dapat tawaran matrik jugak..tapi dia pergi ambil diploma sebab
             susah..orang yang betul2 pandai je boleh tahan belajar kat matrik ni..pecah kepala nanti.
Aku :    senyum je..walaupun hati dah gusar namun sebenarnya matrik nilah jawapan Istikharah                        aku..aku percaya takdir Allah itu lebih baik.

[Kes 2]
Pekerja Office : Akak nak hantar anak pergi matrik?
Mama aku :       Haah..Inshaa Allah..
Pekerja Office : Kenapa tak ambik diploma je?Sijil matrik tak laku..kalau ada diploma boleh kerja.
Mama aku :       Tak tahu lah..anak saya nak pergi matrik,ikut je lah dia..dia yang nak belajar (sedih                                mama aku tau)

[Kes 3]
Jiran 2 : Ishh...tak payah lah pergi matrik..anak saya pergi matrik kat Gambang jugak.susah tahu nak                 sambung nanti..
Mama : Yeke..(mulalah tu,dah terpengaruh dengan cakap orang)
Jiran 2 : Iye..(si penghasut) dia nak belajar susah! stress sgt katanya..nak dpt pointer tinggi lagi                         susah..anak saya exam dapat pointer 2.00 lebih je..nak maintain susah,kalau rendah,boleh                     kena tendang.
Mama : La..yeke..takut jugak nak hantar ke sana..boleh buat ke tak, tak tahulahh..(mama mula                           meragui keupayaan aku)
Jiran 2 : Anak saya dah mintak UPU, tak dapat pon course yang dia pilih..dapat course yang                            tahapehape, course lelong je..
Mama : Oooooooooo (panjang ooo nye..menandakan mama dah takut yang amat)

[Kes 4]
Kes ni paling kritikal..because it's a family discussion, between me and Mama,seriously?
Mama : Kakak,boleh ke gi blaja kat matrik tu?
Aku :    Kenapa?
Mama : Semua orang cakap susah..
Aku :    Belajar ni mana ade senang ma..semua susah..(cakap bunyi macam mak2)
Mama : Kakak yakin ke boleh?nanti kena tendang macam mana?kena guna result SPM balik untuk                  mintak U..
Aku :    Boleh..Inshaa Allah..Yakin Boleh!! (aku laung sampai bergema 1 rumah,okay,hiperbola jap)
Mama : Ishh..kau biar betul kak,tak takut ke.?stress la belajar kat matrik,dah lah setahun je..banyak                  benda kena catch up nanti..Kalau orang macam Laili tu boleh la,belajar siang malam..                         (fyi,Laili tu budak top scorer kat sekolah aku..kalau korang baca entry pasal result SPM                        aku,korang akan tau..tunggu ape lagi??cari lah entry tu balik.hehe kejam tahap ape aku ni)
Aku :    Aku mampu diam sahaja..Bila orang lain tak yakin dengan kebolehan aku, aku boleh terima                lagi..but tell me, who won't be frustrated when your own mum didn't even put hope on you                  and the worst part is when she even compares me to my old schoolmate..I know that she's                    just being concern, but it's wayyy too much.fortunately I can still hold my tears :'(

Habis part tak yakin semua..tu semua aku dah tinggal di rumah.Yang aku bawa ke matrik masa tu ialah kepercayaan dan keyakinan terhadap diri sendiri dan yang paling utama, Allah SWT.Okay,sekarang dah tiba masanya to burst out the details about how I learn in Matriculation program and how was the system's being managed.tapi kena ingat, aku ni batch 13/14, if this post is found in 10 years ahead..believe me,korang akan cakap aku ni penipu..hihi..sebab mestilah sistem pengajaran n pembelajaran kat Matrik dah tukar..

Lecture : I thought that SPM leavers would definitely feel excited to learn in this new way which is in environment of having lecture (cara aku cakap macam having lunch sesedap rasa pulak) hihi..Of course lahh..korang ni, masa sekolah mana ade dewan kuliah dok?cakap mengenai kuliah,di KMPh (Kolej Matrikulasi Pahang) ada 2 jenis dewan kuliah..pertama, DKK which stands for Dewan Kuliah Kecil yang boleh menempatkan lebih kurang 130 students sekaligus.dekat KMPh ni, ada 4 buah DKK tau!kedua, kita ada DKB iaitu Dewan Kuliah Besor..hihi..nama pon Dewan Kuliah Besor, mestilah boleh tampung lebih ramai student kan?mengikut anggaran,DKB mungkin boleh muatkan lebih kurang 220 pelajar dalam satu2 masa..DKB hanya ada 2 buah yee..okay, meh nak bagitahu dewan mana lagi best..actually, DKK lahh yang paling best kalau ada lecture..kenapa? satu, sebab dia kecik, air conditioning dia lagi best..sejuk kau!sampai menggigil (betuuulll ,ini bukan cerita tipu) dua,sebab tak ramai org sangat,mungkin lebih focus (kott la) ketiga, sebab seatnya straight sahaja..takde 2 bahagian macam DKB..so, lecturers boleh nampak straight muka korang, tidur ke,makan ke,main phone ke,buat kerja lain ke..(tolonglahh jangan buat semua kemungkaran tu dalam dewan kuliah ye)but usually matric's lecturers wouldn't mind if you're having some snacks while they're teaching..Important!!aku dah underline snacks tu,kalau tak nampak tak tahu lah..itu maknanya, makan boleh, tapi setakat makan kacang ke,roti ke..takpelah..jangan korang gi hampar daun pisang nasi lemak atas meja kuliah pulak,kena baling la kau dengan handbag lecturers tu nanti :D so then, kalau kat DKK ni,macam group kuliah aku dulu, lelaki semua duduk bahagian bawah..perempuan kat atas (so,bolehlerr korang usha crush tgh buat ape, kalau ade la..hihik..tapi crush aku bukan sama kuliah dengan aku pon,makanya, lebih focus lah aku dlm kuliah..hiihi.suka tipu kan) but, kalau dekat DKB,biasanya lecturer suruh asingkan sebelah kawasan lelaki,sebelah lagi kawasan perempuan..tapi, part yang aku benci bila ade je jembalang berlainan jantina gedik2 duduk kat lady's territory.. sebab nak duduk sebelah mate dia..uuuiihhh..naik geli bulu mata iollss..then kalau kat DKB lagi ramai orang, lagilah malu korang nak keluar dari dewan sebab nak terkucil..mesti sorotan mata tak dilepaskan dekat korang..walaupun itu fitrah manusia nak melepaskan hajat, but aku tetap malu tau!dekat DKK, takde org nk toleh kepala 360 darjah sebab nak tgk korang keluar dewan sambil terkepit-kepit..haha,sebab semua focus,lecturer ade depan mata..so,habis tentang dewan mana lagi best, tapi tak kisahlah asalkan korang dengar betul2 apa yg lecturer dlm kuliah tu ajar,kan?
jadi,ermmm apa lagi korang kena tau?ha!masa kuliah..okay,masa kuliah ni dah ditetapkan oleh pihak kolej..jadual semua dah disediakan mengikut praktikum masing-masing..praktikum tu apa?praktikum tu sebenarnya kelas korang..dan, masa untuk setiap kuliah pada satu-satu masa ialah 1 jam sahaja..jangan la pening kepala kena dengar kuliah berjam-jam..dalam jadual korang tu akan digilir-gilirkan bila masa nak kuliah,tutorial,atau lab..haaa,masa free pon ade tau kadang2 dalam jadual korang tu..rasanya habis part lectures kot..don't worry, I'll continue with another part in the next entry.walla!!

So long,
missRABBIT

No comments:

Post a Comment