Thursday 25 April 2013

JPJ TEST || ~

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamu'alaikum readers.
Yeah,I've been busy for last few days..
Busy 'bout what? Preparing for my second on the road test with JPJ!!
For those yg baru baca, silalah baca entry sebelum ni untuk tahu ceritanya ^^
I've attend my 2nd JPJ test on 23rd of April..
and also, I've take an extra class on 20th April..ye lahh kena practice jugak! and dapatlah dalam 4 rounds in 1 hr..
(did you recognize something?I am NOT STRIKING THROUGH the JPJ words anymore!!)
maybe it's because I'm too happy and thankful to my JPJ tester ^^ 
Alright,let's go through what happened on that historical day : )

Night before that : 
11.55 p.m
"Oh,why I can't sleep??nervous.nervous.nervous.."

12.00 a.m
"Online facebook lahh.Online Twitter lahh.."

1.00 a.m
"It's already late!But I'm not sleepy at all :( "

1.15 a.m
"Getting into my bedroom"

1.30 a.m
"I feel like my heart was shrinking when I thought 'bout the test..and my stomach starts to growled"

2.00 a.m
"I need to sleep, and I force myself not to worried 'bout the test.."

On the historical day :

6.00 a.m
I've woke up and did my solat hajat n solat subuh..Preparing myself,ate 3 spoon of nasi lemak for breakfast..

8.00 a.m




Abah sent me to Perfect Driving School and searched for my name on the list in front of the office..
and guess what?!! I got 1st session which starts at 8.00 and I've turned out to be a candidates of number 5!!
what the..and there are just 7-8 names attending to the on the road repeat test..okay.no hal lahh!!
I don't feel nervous when I get there bcos I've met many of my school friends!!They're Fatimah, Nabila Aisyah, Fazira, Faizal, Megat, Sook Kuan n also Ket Yee : )

9.00 a.m
JPJ officers arrived!!!!
then,teachers in Perfect told us to line up!!
okay, what I got on my tag is D 5J..
D meant for car's license, while 5 stands for my turn and J is for 'Jalanraya repeats'
And for 'special case' like us, we're the first heading to the JPJ's counter..and we're the first going to the test!!
ha.malu gila kodd.cikgu jerit2, "ULANGAN!ULANGAN!"
then, dah pergi JPJ's counter..gave them IC and L license..
then...marching to the waiting benches..
haa..nampak tak?cars dah ready..
sbnrnye time start tu,kereta tak susun camtu pon,1st - 4th people start to drive from the parking site yg berderet kat blkg tuhh..sempat talking2 dengan makcik giliran ke 4 and chinese number 6..peramah pulak aku nihh..saying hi to everyone..
then,I can see the first car driving in.Car with number 3..That person succeed!!

at about 9.50 a.m,
an officer called out my number.."5J!"
then, I terus pergi dkat dye, ambik borang ujian..
officer : awak masuk kereta bernombor tiga,,
me : okay.
jalan ke kereta tuhh, dup.dap.dup.dap.
I can't tell how.Only those yg pernah pergi test can tell how nervous we are!
Tunggu budak giliran 1J keluar, wahh!! BIG smile.lulus lah tuu~
then, budak tu tells me to get in.
before that,
me : Assalamu'alaikum.. *alamak!handsome gila*
JPJ officer : *angguk2..
me : *first impression,seems nice and good* then, I put my bag on the back seat..masuk, shut the door..
JPJ officer : hmm,Syazwani bt Ahmad?
me : *angguk
JPJ officer : *senyum je  : )
me : wahhh,ade chance lah ni..h AHA.(ade chance utk lulus,kay..bukan hape ponn)
JPJ officer : okay,buat 5 benda tu dulu..
me : pakai spec dulu..adjust sit,mirror..usha mirror kiri..pndg JPJ tuhh..nak betulkn ke cermin kiri? *stupid question* of course la makan penampar kalau dpt JPJ garang..
JPJ officer : awak rase okay,tak?
me : okay.
JPJ officer : okay,tak payah betulkan..
me : yeayy!!move on with wearing seatbelt,make sure free gear,check wiper n signal..
JPJ officer : okay,boleh jalan..
me : Bismillahirrahmanirrahim..masuk gear 1..angkat clutch..jalan..
then,dah sampai dpn pagar Perfect yg susah nak kluar tu, (I've told 'bout that in my last entry)
JPJ officer : awak ni dah biasa bawak kereta ke?
me : eh,taklah..masa belajar je..
JPJ officer : owhh..okay,bagi signal..
me : bagi signal, tengok kanan,kiri,depan..
JPJ officer : okay,dah boleh keluar..
me : *aikkk??baiknya..siap guide lagi..
then,he told me everything..what to do..give signal,change lane,ade kereta ke,takde ke,change gear, n semua!!except..he didn't ever told me to brake..
Alhamdulillah :D baik gila weyhh!
tiba2,ade kereta ni reverse (utk keluar parking tepi jalan) laju gila kodd..
then,aku cepat2 la tekan clutch and brake..aikk??what the..JPJ tuhh dah tekan brake tu dahh..kte boleh rasa dye dah tkan sbab injak brake dah ke dalam..
me : alamak..mati lahh..sampai dye kena tekan emergency brake..payah nihh..kang fail pulakk.
JPJ officer : krikk~krikk~
me : okay lhaa tu,dia tak cakap pape punn..then,drive n drive..
Thanks Allah sebab traffic light semua hijau jee..
dekat 1st roundabout, tukar dah gear 2,takde kereta,jalannnnn...
huhu~then,he guide me again..siap tengokkan kereta that comes from left side lagi~
drive,drive,drive~Alhamdulillah,it goes smoothly and I feel comfortable driving with that JPJ sitting beside me.h AHA.ayat membodek jee..
JPJ officer : kita nak drive ni tak payah takut..jalan je..
me : hehe..
JPJ officer : awak takyah takut sgt..tekan minyak sikit..
me : *aikk??dah 40 ni,suruh laju lagi kaa? tapi tambah je minyak lagi,cuma not more than 50km/h lhaa..
at 2nd roundabout..
alahh..kereta banyak pulakk..so, I have no choice other than using gear 1..then terimbau balik,I've failed at this roundabout because I use that gear,Gear 1..a HORRIBLE NIGHTMARE for a beginners like me..
but, Alhamdulillah, I've made it..yeah!passed the roundabout..masuk kawasan sekolahh..
additional story, masa aku ambik extra class tuh,aku dah nearly accident kat junction sblum sampai sekolah..kereta alza yang besar gedabak tuhh, sempat pulak nak keluar from junction while aku nak jalan straight..heyy!ni jalan aku lahh..tak masuk kelas KPP kaa?ape lagi,cikgu tekan lahh hon bertalu-talu..haa..padan muka : P kena hon,kalaulah accident punn,I'm not the one yg guilty, n kereta dia yg rosak,
h AHA *gelak cam lanun jap*
okay,everything goes right there..bawak pon 20++km/h, cannot more than 30..
sampai kat junction in front of school..stop..no cars..
JPJ officer : okay,jalan je..
me : tak payah tarik h/brake?
JPJ officer : tak payah.
me : angkat clutch..eek.eek..alamak!ENJIN MATI!!!ya Allah..
JPJ officer : okay,takpe..relaks,cool down balik..start enjin..
me : *what?!dye tak marah??n told me to cool down?? gila gempakz lahh abang nihh ^^
then, start enjin balik,jalan..okay!
tiba2 pulak..ade 1 lori potong..okay,it's okay dear lorry,u r faster than me,kann?
but!!this lorry isn't right..I mean the driver isn't right in the head..sekejap ke kanan,kiri,bahu jalan..
what the..
me : alamak,kenapa pulak lori nihh??
JPJ officer : okay,nanti dye kat bahu jalan ,awak potong dye,bawak ke kanan sikit..
me : aiyaa..JPJ ni dgr ke aku merungut _  _""
okay,yes!!no more trouble.dah potong lori tak guna tadi..
another junction..tunggu takde kereta..masuk kiri..yeah!!tak mati enjin + sempat ^^
bawak lagi..memang JPJ tuhh never stop guiding me what to do..
dah nak sampai kat area Puchong Prima,
JPJ officer : bla~bla~bla~ *singing*
me : aikk??nyanyi ke??but I don't recognize lagu apa..
JPJ officer : biar saya nyanyi lahh, baru awak tak takut..
me : *haha!pape je lahh..
bila dah nak masuk Perfect,
JPJ officer : awak dah lega la ni..dah nak sampai..
me : hehe..
then,habislah journey kami..chehh ayat,tak bleh bla~
dah stop, free gear, tarik h/brake..
JPJ officer : hmmm,nak bagi lulus ke tak ni?
me : aikk??
JPJ officer : susah nak bagi lulus..
me : buat muka comel gwiyomi (nak kena slap dooh aku niihh)
JPJ officer : hmm..
me : hehe..*senyum + hoping..
JPJ officer : tick dekat kotak....LULUS!!!!!!!
me : BIG SMILE...terima kasih..
JPJ officer : sama-sama..
keluar from that car,took my bag,senyum sorang macam org masuk air..
semua orang pandang!!so,, aku stop senyum.kang org cakap gila pulakk..
check that paper..okay lhaa.not bad.I got 17/20..minimum marks is 16..usually JPJ bagi banyak tu jeh..don't ask more,okay!just be grateful..
kesalahan yang dye tanda??
number :
6. Guna isyarat lampu atau tangan apabila diperlukan..
7. Guna brek kaki dan tangan dengan betul
20. Menggunakan gear sesuai mengikut kelajuan

If it's for number 6,rasanya sebab kat roundabout but not sure..haHa.sebab everytime signal mati,saya tekan balik..byk kali pulakk..
for number 7, ha!!of couse sebab emergency brake tadi..
and for number 20 pulak..sebab ade lahh sekali dua kereta terhenjut macam org semput masa tukar gear..
hehe..but, what's the most important thing is..I've passed..
then, tengok nama JPJ officer tuhh,alamak!!!!pelik betul nama dye.."HE.... P....." entah tak ingat..tiga huruf je ingat..non-muslim ke??ohoho..habis?yang aku bagi salam tadi ape??malu pulak..*blushing*
head to JPJ's counter..gave results..pergi office..akak tu cakap, kena bayar RM 70 to process the license..aiyaa!! forgot lha..then, call abah,suruh ambik n bawak duit..before abah arrives..sempat jugak jumpa Fatimah n Nabila n Fazira..
but,all of them fail kat litar..ouh,it's okay.boleh repeat..
then,abah sampai,balik..huhu~happy gila..
now,waiting for the 'P' to comes out..yeahh!
okay lahh..till then,
daa~Assalamu'alaikum..
missRABBIT^_^

3 comments:

  1. izzaty norizan 9525 April 2013 at 16:14

    hehhe.. result ko sme ngan aq.. hahah kesalahan pown sme.. =) ape pown tahniah beb..

    ReplyDelete
  2. untung larh semua da amik lesen.. tinggal turn aq lak.. hahaha..
    gila gerun ah ble bce ko pnye story wani..

    ReplyDelete
  3. wsalam..
    tahniah dah dpt lesen kete..
    saya pulak minggu depan nak register lesen kt sini..
    rasa nervous giler lah.. x pernah drive kete..
    In Sha Allah dpt belajar dgn tenang.. hehehe
    #keepcalm&drive

    ReplyDelete